Με αφορμή τη συμπλήρωση των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, ο Δημήτρης Κλάγκος ξεκίνησε το ξεχωριστό ταξίδι για την υλοποίηση του project «Οι Δρόμοι της Επανάστασης», ενός ντοκιμαντέρ με συμμέτοχο στο εγχείρημα του, ένα VF125.
1Ο σκέλος Ταξιδιού:
Αθήνα – Ρίο – Αντίρριο – Άρτα – Σκουληκαριά – Μεσόπυργος – Μάραθος – Λαμία – Αθήνα
Ακολουθεί φωτογραφικό υλικό με τα σχόλια του Δημήτρη Κλάγκου από το πρώτο σκέλος του ταξιδιού.
ΑΙΓΙΟ
«Το παπί και εγώ φτάσαμε στο Αίγιο με πολύ αέρα. Δύσκολη οδήγηση, απαιτητική. Το VF125 στάθηκε πραγματικά επάξια στο δρόμο. Με το “στριτάδικο” στήσιμο του είναι πραγματικά αξιόπιστο στο δρόμο. Συνεχίζουμε…»
ΕΥΗΝΟΣ ΠΟΤΑΜΟΣ
«Πόσοι γνωρίζουν ότι η Δυτική Ελλάδα είχε τραίνο για πολλά χρόνια;
Ταξιδεύοντας με έναν “άλλο“ τρόπο, το ταξίδι γίνεται ταξίδι και όχι μεταφορά. Με το VF125 μου έκανα πολλές στάσεις ώστε να μπορώ να απολαύσω τα πάντα.»
ΑΛΥΚΕΣ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ
«Για το αλάτι έγιναν πάρα πολλοί πόλεμοι στη διάρκεια των αιώνων. Στα απομνημονεύματα πολλών από τους αγωνιστές του 1821 έχουμε γλαφυρές περιγραφές για τη δυσκολία των ανθρώπων στην προμήθεια αλατιού. Δεν είναι όλα αυτονόητα, όπως δεν είναι αυτονόητο ότι ένα παπί είναι ντε και καλά μηχανάκι πόλης»
ΔΗΜΟΣ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗ – ΣΚΟΥΛΗΚΑΡΙΑ ΑΡΤΑΣ
«Αρκετά χωριά ερίζουν για το ποιο είναι η πραγματική γενέτειρα του ήρωα Καραϊσκάκη. Όλες οι πληροφορίες συντείνουν στη Σκουληκαριά Άρτας. Η ουσία όμως είναι τι ήταν αυτός και οι άλλοι ήρωες της επανάστασης. Ε λοιπόν οι περισσότεροι από αυτούς ήταν αντιήρωες. Σημασία έχει η επανάσταση στην πράξη…»
ΣΤΟ ΧΩΜΑ…
«Το παπί δεν πάει χώμα», «Καλά είσαι τρελός;», «Σίγουρα δεν πας καλά». Αυτές ήταν μόνο λίγες από τις εκφράσεις που άκουσα όταν περιέγραφα το ταξίδι μου. Η απάντηση είναι απλή: Τους δείχνεις τη φωτογραφία και απολαμβάνεις τα τοπία. Εν προκειμένω, την Κωστηλάτα, στα Δυτικά Τζουμέρκα.
ΑΚΑΡΝΑΝΙΚΑ ΟΡΗ
«Ακαρνανικά όρη. Κατεβαίνοντας προς τον Αχελώο δεν μπορείς παρά να σκεφτείς και να κάνεις εικόνες από ανθρώπους που εδώ πάλεψαν με τα στοιχεία της φύσης για να καταφέρουν να ζήσουν. Που να μπορούσαν να φανταστούν αυτοί οι άνθρωποι ότι ένα τόσο δα μηχανάκι, «κρύβει» 8,5 άλογα στη μηχανή του και ότι όλα θα ήταν τόσο απλά πια…»
ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΤΑ ΑΓΡΑΦΑ
«Οι πινακίδες είναι η γλώσσα των δρόμων. Εντάξει, εδώ λίγο το παρακάνουν με τις πληροφορίες αλλά καλύτερα. Δεν χάνεσαι…»
ΤΖΟΥΜΕΡΚΑ
Τζουμέρκα ή Αθαμανικά Όρη. Τι σημαίνει το Τζουμέρκα; Αθαμανικά γιατί έμεναν οι Αθαμάνες τα κλασικά χρόνια, δηλαδή 2ο και 3ο αιώνα π.Χ. Το όνομα Τζουμέρκα όμως είναι σλάβικο και σημαίνει Ελλέβορος, δηλαδή τρελοβότανο! Θέλει «τρέλα» προφανώς να ζεις σε αυτά τα μέρη αλλά και «τρέλα» να φτάσεις εκεί με παπί. Ζω γι αυτή την τρέλα…
ΓΕΦΥΡΑ ΤΑΤΑΡΝΑΣ
«Η εντυπωσιακή γέφυρα στον Αχελώο ποταμό. Εντυπωσιακό όνομα, παρμένο από τη γειτονική μονή Παναγίας Τατάρνας, κατασκευασμένη το 1566! Στη θέση της υπάρχει κάτω από το νερό της λίμνης των Κρεμαστών πια, η παλιά πέτρινη γέφυρα που ήταν πραγματικά εντυπωσιακή στην κατασκευή της. Δίπλα από την μεγαλύτερη πηγή του Αχελώου, γνωστή ως Μαρδάχα. Στη θέση αυτή δόθηκε η πρώτη μάχη των επαναστατών της Ρούμελης υπό τον οπλαρχηγό Οδυσσέα Ανδρούτσο. Όλα αυτά σε μια μόνο στάση, με μια απλή βόλτα με ένα εντυπωσιακό παπί.»
ΓΡΑΦΕΙ ΙΣΤΟΡΙΑ…
«Τα Άγραφα είναι μια σκληρή περιοχή. Αυτά τα λεωφορεία κυριολεκτικά
μετέφεραν με σκληρό αγώνα των οδηγών τους τους ανθρώπους.
Τώρα παρατημένο στην άκρη του δρόμου, δέχεται τη φθορά του χρόνου.»
ΠΑΕΙ ΣΤΟ ΧΩΜΑ ΤΟ VF;
«Πάει στο χώμα το VF125; Πάει εκεί που δεν μπορείς καν να φανταστείς.
Εμένα πάντως με πήγε…»
ΑΓΡΑΦΑ – ΧΩΡΙΟ ΤΟΥ ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗ
«Στα Άγραφα ξεκίνησε η επανάσταση πριν την επίσημη έναρξη της. Εκεί έζησε ο Κατσαντώνης,
ένας Έλληνας Ρομπέν των δασών την ιστορία του οποίου, δυστυχώς δεν μαθαίνουμε.
Πήγα με το VF125 μέχρι το χωριό του για να νιώσω που έζησε…»
ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ
«Για να περάσεις από την Άρτα στην Ευρυτανία θες αρκετή αυτονομία καυσίμου. Για ένα παπί,
αυτό ήταν σχεδόν αδιανόητο μέχρι πριν λίγο καιρό.
138 χλμ έγραψε το κοντέρ από το ένα βενζινάδικο μέχρι το επόμενο. Αξίζει…»